zaterdag 10 mei 2014

Meester m/v







Meester m/v

Wij hebben er een paar. Sommige scholen hebben er één, sommigen twee. Er zijn zelfs scholen die er nul hebben! Als hij dan per ongeluk ergens terecht komt, staat hij onhandig in de personeelskamer, als een verdwaalde man in een lingeriezaak. Hij houdt zijn lauwwarme koffiebeker stevig vast. Kijkt in zijn koffie om geen oogcontact te maken met de kudde vrouwen. Staat langs de muur of zit op de verste stoel. 

Wat is dat toch met mannen? Waarom zien we er steeds minder voor de klas? Leg het maar eens uit aan de kinderen: 
“Vroeger waren er ook mannen die juf waren” 
‘Echt waar? Zoiets als meester Wim?’ 
“Nee… die is conciërge… Zoals ik doe. Je ziet ze nauwelijks meer.”

Sommige kinderen missen een man als rolmodel! 
Zien hun vader maar eens in de veertien dagen en op woensdag in de oneven weken (mits hij niet moet overwerken natuurlijk of iets gaat doen met de kinderen van zijn nieuwe vriendin.) 
Andere kinderen zien hun biologische schepper nooit. Hebben geen mannelijk voorbeeld thuis, noch op school. Dan moeten ze het alleen hebben van de tv-mensen, artiesten, rappers en filmsterren. Geen voorbeeldfuncties die de jongetjes op de maatschappij voorbereiden.

Juffen worden neergezet als overbezorgde theemutsen die jongetjes zouden beperken: “Niet te hoog klimmen! Houd eens op met stoeien! Blijf van elkaar af! Gaan jullie dit maar op de gang uitpraten!”

Waarom heet een vrouwelijke leraar eigenlijk JUF? Voorheen was de ‘juf-vrouw’ een ongetrouwde vrouw die als lerares op een basisschool werkzaam was. Het was tot 1957 verboden voor een getrouwde vrouw om als ambtenaar werkzaam te zijn, waardoor een lesgevende dame op en school per definitie een juffrouw was. De meester is de aanspreektitel van een mannelijke leraar. 
De implicatie van het meesterschap is dat de opgedane kennis of vaardigheden wordt overgedragen. De vrouwelijke equivalent ontbeert de titel, maar heeft dezelfde functie. Zo vermeldt De Dikke van Dale. 
Dus eigenlijk is de juf een meester, maar dan vrouwelijk.

Jongens hebben behoefte aan bewegen, praten op een andere manier over gevoelens, lossen ruzies op een andere manier op, willen structuur en duidelijkheid, houden van een oplossingsgerichte benadering en hebben humor. 
Hoe laat je jongens jongens zijn? 
Hoe voorkom je dat je voortdurend straf geeft? 
Als de juf het dan moet doen zonder haar mannelijke collega, lees dan het meesterstuk van juf Sandra van Liere*. 

Accepteer dat jongens niet hetzelfde zijn als meisjes. Dat kan een juf best!