zondag 22 september 2013

Gebakken lucht!


Gebakken lucht!


Hoe kom ik nou zo moe van de afgelopen week?

Ik heb gewone dingen gedaan als: inschrijvingen, cursus, voorbereiden Kinderboekenweek, voorbereiden sportdag, het aannemen van een stagiaire, vijftien nieuwe kleuters indelen in de kleutergroepen die tot met februari gaan starten en de post naar hun ouders in orde maken, vergaderingen, administratie verwerken. Daarnaast iets extra’s als de 'de dag van de peuterleidster' vieren en iets leuks uitdelen. Tot zo ver niets aan de hand!

Hard gewerkt aan de vragenlijst van De Inspectie met betrekking tot de voorschool. Met de mededeling dat ik er anderhalve week de tijd voor zou krijgen! Flink door moeten werken om die deadline te kunnen halen!

Daarnaast het avontuur wat ik dinsdag heb beleefd, toen er ineens een grote man in mijn kantoor stond! Zijn ex-vriendin was enkele minuten eerder al bij mij naar binnen gevlucht. Hij had het lef om zijn hoogzwangere ex in mijn kantoor te bedreigen, waar zijn kinderen bij waren. Met als gevolg: politie, Jeugdzorg, AMK… de hele poespas!

Maar het meest moe ben ik van de hele ophef over de Citoresultaten! We kregen zelfs een mailtje van een relatie met: “p.s.: Gefeliciteerd met jullie mooie Citoresultaten! 2de van Schiedam, Top!”

Sorry, maar dan heb je er niets van begrepen! De Citoresultaten die RTL voor hun lijstje heeft gebruikt zijn die van een paar jaar geleden en van de eindCito groep 8. Dat is een momentopname! Veel scholen nemen ook in andere groepen Cito’s af. Leerkrachten hebben acht jaar lang met hun leerlingvolgsysteem gegevens verzameld van het kind, bijv. over het welbevinden van het kind, wat zijn talenten zijn, zijn karakter is, of hij doorzettingsvermogen heeft of welke teleurstellingen hij al in zijn jonge leventje heeft moeten verwerken. Welke groei het kind heeft doorgemaakt vanaf het moment dat hij op school kwam en wat hij lastig vindt.
Dat staat allemaal niet in de Cito!! De school heeft genoeg info over het kind en de Cito wordt veel te belangrijk gemaakt. Cito is éxtra, náást je hele programma.
Én Cito is marktaandeelhouder! Er zijn nauwelijks concurrenten. Als je een nieuwe toets op de markt wil brengen (zoals wij hebben gedaan met de peuterchecklist als alternatief voor de peuterCito. Ja, mensen die bestáát! je, gelooft het bijna  niet, hè?) ben je minstens twee jaar bezig met een erkende onderzoeksinstelling of universiteit om de validiteit van je product aan te tonen. Cito laat zich niet makkelijk beconcurreren.

RTL heeft een van de mooiste reclamecampagnes voor Cito gemaakt. Wat een aandacht voor een hoop gebakken lucht!