zaterdag 28 september 2013

21st century skills



21st century skills

Nooit vergeet ik de eerste keer dat mijn dochter een werkstuk op de computer mocht maken. Nadat ze al haar tekst had getypt, ging ze er plaatjes bij zoeken. Via Google had ze als zoekopdracht “poezen” ingetypt… Zoals je begrijpt, werd ik er al snel bij geroepen!

Sinds die tijd heeft ze veel geleerd! Ze maakt sneller een powerpoint dan ik. Nog voordat we bij de ANWB zijn geweest, heeft ze in no time een vakantieroute door Europa uitgestippeld  Ze scant en filtert via Wiki en andere websites de juiste informatie die ze nodig heeft voor haar schoolopdracht, heeft simultaan contact via ‘de app’ met haar klasgenoten, en zoekt terwijl nog ergens een lekker recept van Jamie Oliver over een chocoladetaart op.
Deze pubers hebben al 21st century skills! 
De vraag van de studiedag: hoe zorgen we ervoor dat wij (als digital immigrants) niet achter de ontwikkeling aan blijven hobbelen?

Vanaf de peutergroepen hebben we dit schooljaar ook al touchscreens en i-pads aangeschaft. Tijdens een treinstoring was een van de peuterleidsters noodgedwongen aan huis gekluisterd. Via haar i-pad en de i-pad van de leidster die in de groep was, kon ze via FaceTime een verhaaltje voorlezen aan haar peuters in de kring. De peuters vonden het niet eens vreemd.

Als Google Earth, Maps en TomTom ons brengen naar plaats van bestemming, welke invloed heeft het dan op de aardrijkskundelessen? Hoe zit dat met het aanleren van topo? Welke vaardigheden hebben de kinderen nog nodig?

Hoe willen we het schrijfonderwijs vormgeven? Hoe belangrijk is de pengreep nog in de 21ste eeuw?

Vanaf wanneer ga je kinderen Engels aanleren, of van mij part andere talen?

Door samen te werken, te onderzoeken, problemen op te lossen, te communiceren, creatief te zijn in betekenisvolle situaties gemotiveerd raken om de wereld om je heen te ontdekken, te leren én toch de doelen halen; dat zijn de skills die kinderen nodig hebben voor de 21ste eeuw!

En ja, we blijven heus wel (vinger)verven, sporten, bouwen met lego, kletsen, boekjes lezen, toneelspelen en rommelen in het moestuintje. Alleen kunnen ze straks zelf hun bouwplaat, kunstwerk of spelscript opzoeken, verwerken, foto’s delen, evalueren en bewaren.

Blended learning, here we come!