zaterdag 19 oktober 2013

Verbonden door een web van draden


Praxisbulletin november 2013

 


Verbonden door een web van draden

Ze mogen in een klein groepje met de juf mee naar buiten. Voordat ze naar buiten gaan, krijgen ze een geel veiligheidshesje aan en een plastic zak mee. Ze vinden het sowieso heerlijk om even naar buiten te gaan en een frisse neus te halen. Het lijkt wel of de juf met allemaal jonge puppy’s naar buiten gaat, maar dan zonder riempje om. Ze snuffelen aan de heerlijke herfstwind. Het is warm voor de tijd van het jaar.

Juf vindt ook wel heerlijk om even haar hoofd leeg te maken. De wind door haar haren te laten waaien. Even geen druk klaslokaal, even niet druk maken om streefdoelen en het groepsplan, even geen administratie…

Buiten het schoolplein is het oppassen geblazen! Ben is alleen maar om zich heen aan het kijken. Roy raapt alles maar dan ook alles op wat hij ziet en stopt het in zijn plastic tasje van de supermarkt. Lara vindt het gewoon al heel leuk om te zien dat haar tasje bol wordt van de wind. “Juf, juf! Kijk!”. Ze wijst naar de takken die heen en weer worden geblazen door de wind. Ondertussen valt er van alles uit de boom: takjes, bladeren en eikels. Ze rapen stuk voor stuk de takjes en eikeltjes op van de grond.

“Een spin, een spin!”, roept Sarah en staart naar de struik. De juf kijkt over haar schouder mee en ziet een hele grote dikke spin in het midden van een groot web. De draden van het web zijn stevig gebouwd.

Ze nemen allerlei mooie herfstbladeren mee. Want in de klas gaan ze die eerst drogen en daarna gebruiken om op een hele grote b te beplakken. De b van bladeren en van boom.

Sloompie de slak kruipt langzaam omhoog langs het glas van de bak. De leerkracht schrijft  in het woordweb van het thema herfst de nieuwe woorden waar de kinderen mee zijn gekomen op: eikel, bladeren, takken, wind, waaien, slak, spin, web.

Een uitstapje buiten de klas zit boordevol taal, het gebruik van sociale vaardigheden, verkeersregels, gedrag, kennis van de wereld om je heen, leren van begrippen zoals de kleuren van de bladeren, ruimtelijke oriƫntatie, enzovoorts. Om er daarna verschillende activiteiten in de klas mee te doen.

Uiteindelijk is alles verbonden met elkaar als een web met dikke stevig gebouwde glinsterende draden.