winnende column voor blad Praxisbulletin
“Gij zult obediëren” april 12
“Gij zult obediëren” april 12
Enkele
dagen geleden las ik in de krant dat de KBOV wil dat leerlingen op de
basisscholen het Nederlandse volkslied gaan leren.
De
Koninklijke bond van Oranjeverenigingen vindt dat leerlingen te weinig weten
van de historische betekenis van het Wilhelmus.
Het
veertien coupletten tellende lied zit boordevol
Vaderlandse geschiedenis. Dat klopt. Maar wees nou eens eerlijk; weten wij als
volwassenen het uit ons hoofd? Nee, net als sporters lukt ons het eerste
couplet maar net (en daarna begint het gejuich)
Ik
ben het er mee eens dat je tijdens je geschiedenisles aandacht kunt besteden
aan de tekst. Zullen we er even wat woorden uitlichten? Onverveerd,
betrouwen, doorwondt, heires-kracht, vermeten, tempeest, oorlof, obediëren.
Mooi dat je de kinderen hier even zoet mee krijgt. “Zo, jongens, betekenis
opzoeken en aan het eind van de week dictee! Wie meer dan drie fouten heeft,
moet op één been in de hoek staan met ezelsoren op. Gij zult obediëren!”
Fantastisch!
Op
zich een leuk idee om van de naam van het kind een Acrostychon te maken. Alleen is Tim Bol zo klaar en Marie-Louise
Verbruggen dan ernstig de klos.
Die leerlingen van ons; die moeten toch veel, hè? We
leggen de prioriteit uiteraard bij rekenen en taal, daarnaast vinden we het belangrijk
dat de kinderen genoeg (en goed) bewegen, kwaliteit van schrijven moet omhoog,
voldoende kennis hebben van de wereld om hun heen, creatief zijn, zichzelf
kunnen presenteren, verbaal zijn, proppen tussendoor nog wat muziek, letten op
gezonde voeding, laten we de normen en waarden niet vergeten. Dan kan het
Wilhelmus er ook wel bij!
Ouders die op de Poll van het AD ‘ja’ hebben
ingevuld wil ik bij de inschrijving van hun kind volmondig het volkslied horen
zingen, alle coupletten foutloos, alvorens wij tot inschrijving overgaan. Ha
ha… Gij zult obediëren!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten