Gebakken lucht!
Hoe kom ik
nou zo moe van de afgelopen week?
Ik heb gewone
dingen gedaan als: inschrijvingen, cursus, voorbereiden Kinderboekenweek,
voorbereiden sportdag, het aannemen van een stagiaire, vijftien nieuwe kleuters
indelen in de kleutergroepen die tot met februari gaan starten en de post naar
hun ouders in orde maken, vergaderingen, administratie verwerken. Daarnaast iets
extra’s als de 'de dag van de peuterleidster' vieren en iets leuks uitdelen. Tot
zo ver niets aan de hand!
Hard
gewerkt aan de vragenlijst van De Inspectie met betrekking tot de voorschool.
Met de mededeling dat ik er anderhalve week de tijd voor zou krijgen! Flink
door moeten werken om die deadline te kunnen halen!
Daarnaast
het avontuur wat ik dinsdag heb beleefd, toen er ineens een grote man in mijn
kantoor stond! Zijn ex-vriendin was enkele minuten eerder al bij mij naar
binnen gevlucht. Hij had het lef om zijn hoogzwangere ex in mijn kantoor te
bedreigen, waar zijn kinderen bij waren. Met als gevolg: politie, Jeugdzorg,
AMK… de hele poespas!
Maar het
meest moe ben ik van de hele ophef over de Citoresultaten! We kregen zelfs een
mailtje van een relatie met: “p.s.: Gefeliciteerd met jullie mooie
Citoresultaten! 2de van Schiedam, Top!”
Sorry, maar
dan heb je er niets van begrepen! De
Citoresultaten die RTL voor hun lijstje heeft gebruikt zijn die van een paar
jaar geleden en van de eindCito groep 8. Dat is een momentopname! Veel scholen
nemen ook in andere groepen Cito’s af. Leerkrachten hebben acht jaar lang met
hun leerlingvolgsysteem gegevens verzameld van het kind, bijv. over het
welbevinden van het kind, wat zijn talenten zijn, zijn karakter is, of hij
doorzettingsvermogen heeft of welke teleurstellingen hij al in zijn jonge
leventje heeft moeten verwerken. Welke groei het kind heeft doorgemaakt vanaf
het moment dat hij op school kwam en wat hij lastig vindt.
Dat staat
allemaal niet in de Cito!! De school heeft genoeg info over het kind en de Cito
wordt veel te belangrijk gemaakt. Cito is éxtra, náást je hele programma.
Én Cito is
marktaandeelhouder! Er zijn nauwelijks concurrenten. Als je een nieuwe toets op de
markt wil brengen (zoals wij hebben gedaan met de peuterchecklist als
alternatief voor de peuterCito. Ja, mensen die bestáát! je, gelooft het bijna niet, hè?) ben je minstens twee jaar bezig met
een erkende onderzoeksinstelling of universiteit om de validiteit van je
product aan te tonen. Cito laat zich niet makkelijk beconcurreren.
RTL heeft
een van de mooiste reclamecampagnes voor Cito gemaakt. Wat een aandacht voor
een hoop gebakken lucht!