Jaaroverzicht 2014
Ik zit nu in mijn fuchsia onesie van een populaire
budgetkledingketen te bedenken dat er bijna te veel gebeurd is het afgelopen
jaar om er een overzichtelijke column van te schrijven.
We hebben de verschrikkelijke vliegrampen en oorlogen,
besmettelijke ziektes zoals vogelgriep en ebola nog nauwelijks verwerkt of
onder controle en daar valt gewoon niets grappigs over te melden.
Terwijl ik
schrijf, check ik af en toe mijn Facebook-account en krijg ik ineens ongevraagd
“de mooiste 10 regenboogfoto’s van de wereld te zien”. Dat wordt gepost omdat
ik een keer een mooie (vind ik) foto heb gepost van een regenboog.
Ben ik nu
achterdochtig?
Nee dit is
de waarheid!
Je krijgt
vanaf volgende week -als zij vinden dat je taart waar je een halve dag voor in
de keuken hebt gestaan en terwijl je om je heen kijkt naar je keuken je het
gevoel hebt alsof er een poedersuikerbom is ontploft- ongevraagd advies van Dr
Oetker. (“Nu is het tijd voor een echte
taart mevr. Voorbach, geen misbaksel!”)
Als je een
foto van jou met je geliefde, post, op een Hollandse strand met de oostenwind
die hard in je omhoog gezette kraag duwt. Krijg je daarna een advitorial van
een tropisch strand te zien.
(“Daar had u dus ook kunnen staan!”)
Wacht maar
af!
Of je krijgt
een plaatje te zien van een windjack van de ANWB.
Dat gaat
gebeuren mensen!
Als je post
wat je leuk vindt komt daar geheid een ongevraagde reactie op.
Dit jaaroverzicht gaat over zaken waar we niet om gevraagd
hebben.
Terwijl ik
dit post zal ik door allerlei instanties gecheckt worden op (te) kritische
noten en gefilterd worden welke producten ik gebruik.
De
technologie gaat zo snel dat de wetgeving er omheen nog moet worden aangepast.
Hoe
belangrijk vinden we de wet op de privacy eigenlijk, als we alles op Facebook zetten?
Van nieuwe schoenen tot misbaksels, alles is openbaar!
Hoe
belangrijk is de wet op de vrijheid van meningsuiting nog, na de hack van Korea
op Sony?
Dan zenden
we die ´komische´ film toch niet uit. Een betere reclame voor The Interview
konden ze niet bedenken bij de afdeling PR van Sony. Reclame zonder dat u er om
gevraagd heeft.
Een hit
zonder dat hij er om gevraagd heeft: Gary Fomdeck. Je gaat nog denken dat
Gerard verpakt zit in Justin Bieber, Lady Gaga en Gordon.
Niet in
Stomae, want die heb ik zelf gezien. Alhoewel, gezien zijn onnatuurlijk lange
en dunne lichaam heb ik misschien de hele show naar een hologram zitten kijken.
Er is trouwens nog nooit zoveel gebeurd op het gebied van
technologie als het afgelopen jaar: de 3d-printer wordt steeds meer gebruikt in
de medische wereld, er wordt papier gemaakt van dierenpoep (daar zit wel een
luchtje aan), een 3d-pen waarmee je in de lucht kan schrijven en een Deo-onderbroek tegen windjeslucht. Er is serieus al een tandenborstel die
aangeeft wanneer het tijd is om naar de tandarts te gaan en er komt ook een
trui die aangeeft wanneer je weer aan de deo moet.
Het wordt steeds gekker: je loopt de kledingwinkel in en
als je dacht dat die poortjes waren
tegen diefstal, nee joh, dat is om je maten te scannen en je stijl. Je wordt
dan met een geur naar je stijl gelokt. Jouw maat krijgt een kleurtje, zodat je
precies eruit pakt wat je nodig hebt. “Nou, dat is precies wat ik zocht.” Ook
toevallig. Scanpoortje die gelijk je maat meet. “Maatje 38, ik dacht het niet, mevrouw.”
Er komt in
het midden van de supermarkt een kookeiland waar een wereldgerecht klaargemaakt
wordt met de hartelijke groenten van Unilever en Hak. Koken wordt een beleving!
Kom je thuis met allemaal eten waar je gezin niet om gevraagd heeft.
http://www.speld.nl/2014/02/27/wifi-kunstheup-haalt-ouderen-uit-isolement/