21st century skills
Nooit vergeet ik de eerste keer dat mijn dochter een
werkstuk op de computer mocht maken. Nadat ze al haar tekst had getypt, ging ze
er plaatjes bij zoeken. Via Google had ze als zoekopdracht “poezen” ingetypt… Zoals
je begrijpt, werd ik er al snel bij geroepen!
Sinds die tijd heeft ze veel geleerd! Ze maakt sneller
een powerpoint dan ik. Nog voordat we bij de ANWB zijn geweest, heeft ze in no
time een vakantieroute door Europa uitgestippeld Ze scant en filtert via Wiki en
andere websites de juiste informatie die ze nodig heeft voor haar
schoolopdracht, heeft simultaan contact via ‘de app’ met haar klasgenoten, en
zoekt terwijl nog ergens een lekker recept van Jamie Oliver over een chocoladetaart
op.
Deze pubers hebben al 21st century skills!
De vraag van
de studiedag: hoe zorgen we ervoor dat wij (als digital immigrants) niet achter
de ontwikkeling aan blijven hobbelen?
Vanaf de peutergroepen hebben we dit schooljaar ook al touchscreens
en i-pads aangeschaft. Tijdens een treinstoring was een van de peuterleidsters
noodgedwongen aan huis gekluisterd. Via haar i-pad en de i-pad van de leidster
die in de groep was, kon ze via FaceTime een verhaaltje voorlezen aan haar
peuters in de kring. De peuters vonden het niet eens vreemd.
Als Google Earth, Maps en TomTom ons brengen naar
plaats van bestemming, welke invloed heeft het dan op de aardrijkskundelessen? Hoe zit dat met het aanleren van topo? Welke vaardigheden hebben de kinderen
nog nodig?
Hoe willen we het schrijfonderwijs vormgeven? Hoe
belangrijk is de pengreep nog in de 21ste eeuw?
Vanaf wanneer ga je kinderen Engels aanleren, of van
mij part andere talen?
Door samen te werken, te onderzoeken, problemen op te
lossen, te communiceren, creatief te zijn in betekenisvolle situaties gemotiveerd
raken om de wereld om je heen te ontdekken, te leren én toch de doelen halen; dat
zijn de skills die kinderen nodig hebben voor de 21ste eeuw!
En ja, we blijven heus wel (vinger)verven, sporten,
bouwen met lego, kletsen, boekjes lezen, toneelspelen en rommelen in het
moestuintje. Alleen kunnen ze straks zelf hun bouwplaat, kunstwerk of
spelscript opzoeken, verwerken, foto’s delen, evalueren en bewaren.
Blended learning,
here we come!